Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 18179
تاریخ انتشار : 27 آبان 1391 15:55
تعداد بازدید : 1100

آسيب شناسي هنر ديني

دکتر محمد نقي زاده1در مقاله ای با عنوان" آسيب شناسي هنر ديني" در مجموعه چكيده مقالات همايش بازخواني انديشه ديني درنظام آموزش عالي هنربه آسیب شناسی هنر دینی پرداخته است

دکتر محمد نقي‌زاده1در مقاله ای با عنوان" آسيب‌شناسي هنر ديني" در مجموعه چكيده مقالات "همايش بازخواني انديشه ديني درنظام آموزش عالي هنر" دانشگاه هنر اصفهان به آسیب شناسی هنر دینی پرداخته است.

چکیده:

اولين سؤالي كه با مشاهده عنوان همايش به ذهن متبادر مي‌شود، اين است كه: آيا اصولاً‌در روند و برنامه‌هاي فعلي «آموزش عالي هنر»،‌ «انديشه ديني» نقشي ايفا مي‌كند كه «بايد» مورد «بازخواني» قرار گيرد؟ طبيعي است كه در مجموعة دروس مقاطع مختلف آموزش عالي رشته‌هاي هنري، دروسي (هرچند محدود) با صفت «ديني»، «مذهبي»، «اسلامي»، «هندو»، «بودايي» و «مسيحي» وجود دارد. علاوه بر آن، آثار هنري اديان و تمدن هاي مختلف (هرچند با معيارهاي غيرديني) مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گرفته و به عنوان موضوع پژوهش انتخاب مي‌شوند. مضافاً اين كه، اساتيد متدين در مورد نقش دين (و از جمله اسلام) در خلق آثار هنري سخن مي‌گويند و دانشجويان علاقمند نيز به اين موضوعات مي‌پردازند.
اما در عين حال، اين سؤالي باقي مي‌ماند كه نقش دين و به ويژه نقش تفكر ديني در برنامه‌ريزي و تأسيس دوره‌ها و رشته‌ها و در تدوين شرح دروس رشته‌هاي هنري تا چه حد بوده است؟ يا اين كه اصولاً‌ نظر اسلام در مورد هنر چيست؟ علي‌ايّحال، فرض مقالة حاضر بر اين است كه نقش تفكر ديني در موضوعات مورد سؤال؛ بسيار اندك بوده است و اهتمامي جدي در شناخت هنرهاي خاص اسلام و تدوين ريشه و مباني و جلوه‌ها و معاني اين هنرها، مبذول نگرديده است. در جهت وصول به پاسخ سؤال، پس از ذكر «مقدمه‌اي كوتاه» موضوعات مختلف تحت عناوين زير طبقه‌بندي و مورد بررسي قرار خواهند گرفت:

1- در مورد وجود «هنر ديني» و به عبارتي در مورد امكان اتصاف «هنر» به «ديني» و چگونگي تأثيرگذاري آنها بر يكديگر.
2- در مورد ويژگيهاي اصلي هنر و نقشي كه دين در تعريف اين ويژگيها دارد.
3- مروري اجمالي بر برنامه‌هاي درسي و به ويژه بر شرح دروس رشته‌هاي هنري و پيجويي تأثير تفكر ديني در شكل گيري و تدوين آنها.
4- مروري بر عوامل مؤثر بر‌ آموزش هنر ديني، از جمله: اساتيد، دانشجويان، روابط، فضاهاي آموزشي و جو عمومي جامعه.
5- معرفي عوامل غيردانشگاهي مؤثر بر آموزش هنر.
6- نتيجه‌گيري و پيشنهادات.
ت
ذكر مهم: ممكن است (به حق) اين سؤال به ذهن متبادر شود كه موضوعات مورد اشاره طيف وسيعي از مباحث را در بر مي‌گيرند كه پرداختن به همة آنها در يك مقاله ممكن نيست. با پذيرش اين ايراد، متذكر مي‌شود كه با عنايت به مطالعات نسبتاً گستردة قبلي بسيار از موضوعات را مي‌توان به مطالعات قبلي و منتشر شده ارجاع داد و قاعدتاً‌ تمركز و تأكيد اصلي بر نقش يا ضرورت ملحوظ داشتن تفكر ديني بر برنامه‌هاي آموزش هنر خواهد بود، و تذكر اين كه؛ اين غفلت بزرگترين و اصلي‌ترين آسيب به نظام آموزش عالي هنر است. و اين وسعت عناوين از آن جهت مطرح شد، تا اولاً‌ به گستردگي موضوع و لزوم ملحوظ داشتن همة جوانب در يك برنامه‌ريزي جامع توجه داده شود و ثانياً تذكر اين كه مطالعات از ابتدا بايد بر مبناي آثار و معيارهاي خودي انجام شود، و از ادامة كارهاي ديگران يا ارزيابي كار و برنامه‌هاي خودي با  معيارهاي بيگانه احتراز شود.

  1- عضو هيئت علمي دانشكده هنر و معماري، واحد علوم تحقيقات دانشگاه هنر اصفهان

ثبت شده توسط : احمد مهدیه

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.